Mýty a fakta o bateriích

b6fde__battery2I dnes jsou mezi uživateli stále rozšířené mnohé mýty o bateriích. Co jim škodí, jak nabíjet a podobně. Převážná většina je ještě z dob kdy se používaly Niklmetalhydrydové baterie. Dnes se však používají modernější Lithium-ion baterie. Pojďme se na pár těchto mýtů podívat.

Lithium-ion baterie nahradily staré NiMH a NiCd baterie hlavně z důvodů lepšího výkonu, pomalejšího vybíjení, ale hlavně odstranění paměťového efektu. Na druhou stranu jsou výrobně dražší.

Paměťový efekt:

Již neplatí, že by se baterie měla nabíjet až když je vybitá, příp. úmyslně vybít a poté nabít. To již u nových baterií neplatí. Mohou se nabíjet takřka kdykoliv. Nedoporučuje se nechat baterii vybít na hodnotu nižší než 5% kapacity baterie. Při této hodnotě již může dojít k poškození článku baterie = už nebude schopen se nabít.

battery-dead

Počet nabíjecích cyklů:

Baterie vydrží přibližně 1000 nabíjecích cyklů. Nejedná se ale přímo o počet nabíjení. Jestliže bude mít baterie kapacitu 50% a dobijeme jí na 100% jedná se pouze o 1/2 cyklu.

Kalibrace baterie:

Po častém nabíjení pouze po malých částech může baterie vykazovat špatnou kapacitu. V tomto případě stačí baterii vybít (ne pod 5%) a nabít na 100%. Poté bude baterie zkalibrována na správnou kapacitu.

Dlouhodobé ponechání připojeného telefonu k nabíječce:

V dnešní době jsou baterie a nabíječky vybaveny tak, že to bateriím nevadí. Jednou z podmínek je použití originálních baterií a nabíječek. Ty mají v sobě “mechanismy” zabraňující nabíjení baterie i když je již nabitá a dodávají energii pouze k aktuálním potřebám telefonu. Levné příslušenství to mnohdy nemá. Proto jsou většinou levnější. Pokud nabíječka a baterie tyto “mechanismy” nemá tak může dojít k poškození baterie případně i k její explozi.

Budoucnost baterií:

Je již jasné, že i dnešní výkonné baterie jednou nebudou stačit. Mobilní zařízení mají stále větší nároky, ale fyzická velikost je omezená. Proto se vyvíjí stále nové typy baterií které se budou schopny rychleji nabít a samozřejmě budou mít i větší kapacitu. V tomto směru se projevuje snaha automobilek nalézt tu nejlepší baterii pro jejich elektromobily.

Upozornění na závěr:

Baterie obsahují nebezpečné látky pro životní prostředí. Nevyhazujte je do koše, ale odevzdejte ve sběrných místech!

Volně převzato z frandroid

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *